Τρίτη, 30 Ιουνίου 2015

Σεϊτάν γλυκόξινο


Ένα πολύ νόστιμο πιάτο στο οποίο μπορείτε να αντικαταστήσετε το σεϊτάν και με ψημένες μπουκιές κοτόπουλου. Τη βασική συνταγή για 1 δόση σεϊτάν θα τη βρείτε εδώ.



Πως φτιάχνω το σεϊτάν


To σεϊτάν είναι τροφή διαδεδομένη στις ασιατικές χώρες και στη χορτοφαγική διατροφή. Είναι μία από τις 2 πρωτεϊνικές τροφές φυτικής προέλευσης που επιτρέπονται απεριόριστα στη δίαιτα Ντουκάν. Για περισσότερες πληροφορίες διαβάστε την προηγούμενη ανάρτηση

Για να φτιάξουμε το σεϊτάν χρειαζόμαστε:

1 κιλό αλεύρι από σιτάρι
500-600 ml νερό

Κρατάμε στην άκρη 1 -2 κουταλιές αλεύρι και ζυμώνουμε το υπόλοιπο με το νερό. Θα γίνει μια ζύμη που κολλάει πολύ. Χρησιμοποιούμε το αλεύρι που κρατήσαμε για να τρίψουμε με αυτό τα χέρια μας για να ξεκολλήσει η ζύμη. Συνεχίζουμε το ζύμωμα μέχρι να γίνει ελαστική η ζύμη σαν αυτή που κάνουμε για το ψωμί. Μπορούμε να το αφήσουμε για 10 λεπτά και μετά να το ζυμώσουμε λίγο ακόμα. Σε αυτή τη φάση έχουμε δύο επιλογές. Η μία είναι να βάλουμε τη ζύμη σε ένα μπωλ, να την καλύψουμε με νερό και να τη βάλουμε σκεπασμένη στο ψυγείο μέχρι την επόμενη μέρα. Αλλιώς, μπορούμε να την αφήσουμε στην άκρη για μισή με μία ώρα και έπειτα να συνεχίσουμε τη διαδικασία. 

Περνάμε στη διαδικασία ξεπλύματος. Βάζουμε τη ζύμη σε μια κατσαρόλα με νερό και τη ζυμώνουμε. Το νερό γίνεται άσπρο επειδή φεύγει το άμυλο. Το αδειάζουμε και βάζουμε άλλο, συνεχίζοντας το ζύμωμα. Επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία μέχρι το νερό να βγει καθαρό. Μπορούμε επίσης να ζυμώνουμε σε σουρωτήρι και να ξεπλένουμε με τρεχούμενο νερό, όμως η κατσαρόλα από κάτω χρειάζεται για να μπορούμε να ελέγχουμε το χρώμα του νερού και να καταλάβουμε πότε θα καθαρίσει. Η ζύμη θα μείνει λιγότερο από μισή και θα διαλύεται από ένα σημείο και μετά, είναι φυσιολογικό, θα ενωθεί στη συνέχεια. Η διαδικασία θα κρατήσει περίπου 20 λεπτά. 


Όταν το νερό βγαίνει καθαρό, τότε κάνουμε τη ζύμη μπαλάκι και την αφήνουμε για λίγο να στραγγίσει σε ένα σουρωτήρι.

Το επόμενο βήμα είναι να βράσουμε το σεϊτάν. Σε μια κατσαρόλα μπορούμε να βάλουμε νερό ή ζωμό κοτόπουλου (προσοχή, θα πρέπει να έχει κρυώσει και να αφαιρεθεί όλο το λίπος από την επιφάνεια) μαζί με αλάτι, μυρωδικά, κρεμμύδι, σκόρδο και ό,τι μπαχαρικά μας αρέσουν. Κόβουμε το σεϊτάν σε κύβους ή λωρίδες, ή το αφήνουμε ολόκληρο όπως είναι και το προσθέτουμε στην κατσαρόλα. Το βράζουμε σε χαμηλή φωτιά για μισή ώρα με το καπάκι μισάνοιχτο και μετά το αφήνουμε να κρυώσει. Στο βράσιμο διογκώνεται. Το μεταφέρουμε σε μπωλ με καπάκι, μαζί με το ζωμό του. Μπορεί να διατηρηθεί για μία εβδομάδα. Εγώ το έχω διατηρήσει έως και 6 μέρες χωρίς πρόβλημα. Στη συνέχεια το μαγειρεύουμε με όποιο τρόπο θέλουμε, αφού το πιέσουμε πρώτα να φύγει ο ζωμός. 


Προσοχή, αν υπάρχει δυσανεξία στη γλουτένη δεν μπορούμε να καταναλώσουμε σεϊτάν γιατί είναι γλουτένη! Διάβασα επίσης ότι έχει υψηλή περιεκτικότητα σε νάτριο γι' αυτό θα πρέπει να αποφεύγεται από άτομα που έχουν υψηλή αρτηριακή πίεση.

Σεϊτάν και γλουτένη σίτου

Τις τελευταίες μέρες πήρα δύο μηνύματα σχετικά με τη γλουτένη σίτου. Κάποιοι φίλοι ανακάλυψαν σε ξένα sites συνταγές που αναφέρουν γλουτένη σε μεγάλη ποσότητα και τους έκανε εντύπωση. Έτσι με ρώτησαν αν επιτρέπεται να καταναλώνουμε γλουτένη σίτου σε σκόνη χωρίς περιορισμό. Η απάντηση φυσικά είναι όχι. Αυτό που επιτρέπεται απεριόριστα, είναι το σεϊτάν. Το σεϊτάν πολλές φορές το συναντάμε και ως "γλουτένη σίτου", όμως αυτό μπορεί να σημαίνει δύο διαφορετικά πράγματα, γι' αυτό θα πρέπει να τα ξεκαθαρίσουμε. Ευκαιρία λοιπόν να τελειώσω αυτή την ανάρτηση που την έχω αφήσει στη μέση εδώ και πολύ καιρό.

Για τη χρήση γλουτένης σίτου σε σκόνη την απάντηση την βρίσκουμε στο site που με βοήθησε στο ξεκίνημα της δίαιτας:

Can I use wheat gluten in my cooking on the Dukan diet?

Yes! As per the official chat on 23 July 2010, you can use wheat gluten as a tolerated item just like cornflour. Same daily limits apply.

Λέει ότι σύμφωνα με απάντηση που δόθηκε στις 23 Ιουλίου του 2010 από το coaching, μπορούμε να χρησιμοποιούμε τη γλουτένη σίτου σαν ανεκτό, όπως και το κορνφλάουρ, δηλαδή 1 κουταλιά της σούπας = 1 ανεκτό. Κάποια από τα προϊόντα του Ντουκάν, όπως για παράδειγμα τα μπισκότα (3 μπισκότα = 2 ανεκτά), περιέχουν γλουτένη σίτου. 

Ωραία, ξεκαθαρίσαμε το θέμα της γλουτένης σίτου σε σκόνη, όμως τι είναι το σεϊτάν; Το σεϊτάν είναι υποκατάστατο κρέατος που παρασκευάζεται από αλεύρι σταριού και νερό. Αφού πλάσουμε ένα ζυμάρι, το ξεπλένουμε πολύ καλά μέχρι να φύγει το άμυλο και να μείνει μόνο η γλουτένη. Στη συνέχεια μπορεί να μαριναριστεί και να μαγειρευτεί με διάφορους τρόπους. Δεν έχει κάποια γεύση γι' αυτό του προσθέτουμε τα μπαχαρικά που μας αρέσουν κατά την παρασκευή ή το μαγείρεμα. Είναι ιδανική επιλογή για τις περιόδους της νηστείας. Το σεϊτάν είναι πολύ διαδεδομένο στις ασιατικές χώρες και είναι βασική τροφή στη χορτοφαγική ή τη vegan διατροφή. Μπορούμε να το αγοράσουμε και έτοιμο σε καταστήματα ασιατικής κουζίνας. Για να φτιάξετε μόνοι σας σεϊτάν, δείτε στο τέλος της ανάρτησης. 

Όποιος έχει το βιβλίο του Ντουκαν, έχει συναντήσει ξανά τη λέξη "σεϊτάν". Στη σελίδα 85 γίνεται εκτενής αναφορά σ' αυτό. Ξεκινά από τη σελίδα 82 όπου αναφέρει πως υπάρχουν 11 κατηγορίες τροφών από τις οποίες μπορούμε να τρώμε απεριόριστα. Στην όγδοη κατηγορία ανήκουν οι φυτικές πρωτεΐνες, δηλαδή το τόφου, το σεϊτάν, το τέμπει, τα χορτοφαγικά μπιφτέκια, ο κιμάς σόγιας, το γάλα σόγιας και το γιαούρτι σόγιας. Από αυτές τις τροφές μόνο το τόφου και το σεϊτάν μπορούν να καταναλωθούν σε απεριόριστη ποσότητα στην κανονική Ντουκάν, όλες οι υπόλοιπες απευθύνονται σε όσους κάνουν χορτοφαγική Ντουκάν. 

Ο Ντουκάν μας λέει ότι το σεϊτάν είναι κάτι αντίστοιχο με το τόφου, μόνο που δεν παρασκευάζεται από πρωτεΐνες σόγιας, αλλά από πρωτεΐνες σταριού. Επειδή η υφή του θυμίζει κρέας μπορεί να το αντικαταστήσει σε πολλές συνταγές. Είναι ιδανικό για όσους ακολουθούν τη Ντουκάν και δίνει μια έξτρα επιλογή για τις δύο πρώτες φάσεις, όπου οι τροφές πρέπει να είναι πλούσιες σε πρωτεΐνη. Έχει 25% πρωτεΐνες και μόλις 110 θερμίδες ανά 100 γραμμάρια. Έχει πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες και σχεδόν καθόλου λίπος. Διατηρείται για 3 μέρες στο ψυγείο με το ζωμό του (σε χορτοφαγικές σελίδες λένε 1 εβδομάδα, εγώ το διατήρησα 6 μέρες χωρίς πρόβλημα) ή για μήνες στην κατάψυξη με τη μορφή κιμά. Υπάρχουν πολλοί τρόποι μαγειρέματος και μπορούμε να το φάμε είτε σκέτο είτε με λαχανικά, ανάλογα τη φάση που βρισκόμαστε. Πρέπει μόνο να θυμόμαστε να μην το ροδίζουμε γιατί σκληραίνει και να μην το κόβουμε σε μεγάλες φέτες γιατί χάνει τη γεύση του.Το βρίσκουμε σε είδη με ασιατική κουζίνα αλλά μπορούμε να το φτιάξουμε και μόνοι μας.

Για να φτιάξετε το δικό σας σεϊτάν, δείτε την επόμενη ανάρτηση.

Σάββατο, 20 Ιουνίου 2015

Ερωτήσεις

Τις τελευταίες μέρες το μπλογκ έχει κάποιο πρόβλημα με τα σχόλια. Πολλές φορές κολλάει και δε με αφήνει να απαντήσω. Ειδικά στην ενότητα Συχνές ερωτήσεις, που είχε πάρα πολλά, μπλόκαρε και δεν εμφανίζει τα καινούρια που αφήνετε ούτε και τις απαντήσεις μου. Γι' αυτό το λόγο απενεργοποίησα τα σχόλια στην σελίδα αυτή και θα απαντήσω εδώ σε όσους έχουν κάνει κάποια ερώτηση. Αν δω ότι το πρόβλημα επεκτείνεται και σε άλλες αναρτήσεις και σελίδες, θα αναγκαστώ να διαγράφω τις απλές ερωτήσεις που η απάντηση βρίσκεται στο κείμενο με τις οδηγίες για τη δίαιτα, ΑΦΟΥ πρώτα τις απαντήσω και τις αφήσω για λίγες μέρες. 

Μην ξεχνάτε ότι στα δεξιά υπάρχει η αναζήτηση, όπου μπορείτε να βάλετε λέξεις - κλειδιά της ερώτησης σας και να πάρετε την απάντησή σας άμεσα χωρίς να χρειαστεί να με ρωτήσετε. Υπάρχουν ερωτήσεις που τις έχω απαντήσει αρκετές φορές. 

Μπορείτε να χρησιμοποιείτε αυτό το ποστ για τις νέες ερωτήσεις σας. 

Τα μηνύματα που έμειναν αναπάντητα είναι τα εξής: 


Καλλιόπη Χατζησταύρου 8 Ιουνίου 2015 - 11:34 π.μ.

Γειά σου Έλενα! Τα έχουμε ξαναπεί από το ΦΒ, αλλά επειδή ξημεροβραδιάζομαι πλέον στο blog σου, θα σε ρωτήσω από εδώ αφού τις ίδιες απορίες μπορεί να τις έχει και κάποιος άλλος στο μέλλον :)
1) Τελευταία μέρα σήμερα επίθεσης (αύριο ζύγισμα-τρέμω) και αντί για δυσκοιλιότητα έχω το αντίθετο, σε σημείο να έχω αισθανθεί και άσχημα εκτός σπιτιού. Καλό, δεν λέω, μήπως όμως είναι ένα σημάδι αντίδρασης του οργανισμού μου; Έχει ξαναπαρατηρηθεί κάτι τέτοιο;
2) Διαβάζω για ασπράδια αυγών. Βρήκα ήδη στα ψυγεία του ΣΜ τα παστεριωμένα, αυτά που είναι σε σκόνη που τα βρίσκω;


Έλενα: Γεια σου Καλλιόπη, ελπίζω να είσαι καλύτερα τώρα. Μου έχουν αναφέρει ένα δυο άτομα ακόμα ότι τους παρουσιάστηκε διάρροια. Η γνώμη μου είναι πως όταν συμβεί αυτό και βλέπουμε ότι κρατάει παραπάνω από μια μέρα, πρέπει να σταματήσουμε τη δίαιτα και αν συνεχιστεί η κατάσταση να ενημερώσουμε το γιατρό μας. Όσο για τα ασπράδια, δεν αγοράζω κάποιο συσκευασμένο προϊόν, χρησιμοποιώ τα ασπρπαδια από τα αυγά. 

 xristina karantanou 17 Ιουνίου 2015 - 11:40 μ.μ. 


Έλενα καλησπέρα. Θερμά συγχαρητήρια για τη δουλειά σου. Είναι εξαιρετική, συνέχισε έτσι :) :) Επίσης, χαίρομαι πάρα πολύ που σε βλέπω να απαντάς ακούραστα σε όλες τις ερωτήσεις. Έτσι ήθελα και εγώ να σε ρωτήσω. Θέλω να χάσω 6-8 κιλά και έχω αποφασίσει να ξεκινήσω τη δίαιτα. Απλώς σε 10 μέρες από τώρα θα κάνω πάρτυ και όπως καταλαβαίνεις θα πιω και θα φάω απαγορευμένα πράγματα. Πιστεύεις ότι πρέπει να μην καθυστερώ, να την ξεκινήσω και να σταματήσω γι αυτή τη μέρα και να συνεχίσω κανονικά από την επόμενη ή να περιμένω και να αρχίσω αυστηρά από την επόμενη μέρα. Δηλ. η μέρα αυτή μπορεί να ναι μοιραία; Σε ευχαριστώ πολύ .Ό,τι καλύτερο

Έλενα: Καλησπέρα Χριστίνα. Προσπαθώ να απαντάω σε όλες τις ερωτήσεις αλλά δυστυχώς κάποιες φορές καθυστερώ και σας ζητώ συγνώμη γι' αυτό. Μπορείς να ξεκινήσεις τη δίαιτα και μετά το πάρτι να κάνεις δύο πρωτεϊνικές μέρες, αν δε θες αν χάνεις χρόνο. Αν πάλι δε βιάζεσαι, ξεκίνα μετά το πάρτι σου. Να περάσεις τέλεια!


 Ανώνυμος  18 Ιουνίου 2015 - 3:44 μ.μ. 


παρακαλω ενημερωστε με αν μπορω να φαω κιμα σογια και ποια μαρκα ... ευχαριστω ... 2) ποσο coca cola zero μπορω να πινω την ημερα ? 3) στο καφε μου βαζω 7 χαπακια ζαχαρινης και πινω 2 καφεδες την ημερα ,, σε 20 ημερες 5 κιλα εχασα 

Έλενα: Καλησπέρα. Ο κιμάς σόγιας επιτρέπεται μόνο σε όσους κάνουν αυστηρά χορτοφαγική διατροφή. Αναψυκτικά με 1 θερμίδα επιτρέπονται 3 τη μέρα. Βάζεις πολλή ζαχαρίνη στον καφέ σου, προσπάθησε να την περιορίσεις. Αν σου φαίνεται δύσκολο κάνε τον καφέ λίγο πιο ελαφρύ και βάλε 5 κουφετάκια για αρχή. Ο Ντουκάν λέει 8 μερίδες γλυκαντικού την ημέρα. Συγχαρητήρια για την απώλειά σου! 

Ανώνυμος  17 Ιουνίου 2015 - 2:49 μ.μ. 


ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ! ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ ΝΑ ΤΡΩΜΕ goji berries ? ΠΟΣΟΤΗΤΑ? ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΕΚ ΤΩΝ ΠΡΟΤΕΡΩΝ !


Έλενα: Καλησπέρα και σε σένα! Ναι επιτρέπονται τα γκότζι μπέρις. Στην επίθεση και τις μέρες πρωτεΐνης 1 κουταλιά της σούπας και τις μέρες που τρώμε λαχανικά 2 κουταλιές της σούπας. 

Δευτέρα, 8 Ιουνίου 2015

Βάφλες Ντουκάν


Η παρακάτω συνταγή είναι μια δική μου παραλλαγή της ζύμης των μπριός η οποία είναι πάρα πολύ νόστιμη και δίνει πάρα πολλές επιλογές. Μπορείτε αντί για φόρμα για βάφλες να ρίχνετε κουταλιές σε ένα ταψί με λαδόκολλα (αλείψτε 2-3 σταγόνες ελαιόλαδο για να μην κολλήσουν) και να φτιάξετε  pancaces, που θα τις ψήσετε για 15 λεπτά στους 180. Απλά ρίξτε λίγη ζαχαρίνη και βανίλια στο μίγμα. Επίσης γίνεται απίθανη πίτσα! Ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που σας είπα να κάνετε τα pancakes (με αλάτι και μπαχαρικά αντί για ζαχαρίνη) θα κάνετε στη λαδόκολλα ένα μεγάλο στρογγυλό με τη ζύμη, θα την ψήσετε 15 λεπτά, θα βάλετε τα υλικά που σας αρέσουν από πάνω και θα την ψήσετε για 10 λεπτά ακόμα. 

Δεν έχω βαφλιέρα και έτσι δεν έχω δοκιμάσει αν γίνονται εκεί. Το μόνο που φοβάμαι είναι μήπως κολλάνε. Θα σας ενημερώσω σύντομα. Εγώ χρησιμοποίησα φόρμες σιλικόνης. Τις είχα πάρει από τα Lidl και είδα ότι τις έχει φέρει πάλι, οι 2 φόρμες για 6 βάφλες 2,99 ευρώ. 

Οι βάφλες μπορούν να γίνουν γλυκές ή αλμυρές που μπορείτε να τις χρησιμοποιήσετε για να φτιάχνετε χορταστικά σάντουιτς.